چگونگی انتخاب نام مکان ها


علت نامگذاری خاورمیانه:مردم روم باستان نواحی شرقی کشور خود را با نامهای خاور (شرق)دور وخاور نزدیک می شناختند به مرور زمان حد وسط این دو منطقه بنام خاور میانه خوانده شد وبعد از کشف نفت وپی بردن به اهمیت این ماده حیاتی منطقه خاورمیانه مورد توجه جهانیان قرار گرفت.

- علت نامگذاری دریای مدیترانه:روم باستان دریای اطراف خود را وسط دنیا تصور می کردند بنابرین از نام mediumکلمه دریای مدیترانه را اقتباس کردهاند.

علت نامگذاری دریای سیاه: در اعماق دریای سیاه چون تقریبا اکسیزنی وجود ندارد(به علت عدم وجود گیاهان اکسیزن محلول در آب وجود ندارد)مواد رسوبی دریا به کندی بسیار اکسیده می شوند در نتیجه مقدار زیادی از مواد آلی موجود وهیدروزن سولفوره دست نخورده وترکیب نشده باقی می ماند ورنگ سیاه این مواد موجب تیرگی کف دریا می شود بدین علت آنرا دریای سیاه نام نهاده اند.

- علت نامگذاری دریای سرخ:

دو عقیده متفاوت برای نامگذاری دریای سرخ وجود دارد:

1- جلبکهای قرمز گیاهان شگفت انگیز دریایی می باشند وشکل آنها بسیار ظریف بوده ودارای ساقه هایی به رنگ قرمز می باشند وگاهی تعداد آنها به قدری زیاد است که آبی که درآن زندگی می کنند به رنگ قرمز در می آورند وعلت قرمزی دریای احمر (دریای سرخ) به خاطر همبن جلبکها می باشد.

2- در ته دریای سرخ مواد معدنی وکانیهای آهن ومس ومنگنز فراوان است واب دریابه سرخی متمایل می شود.

وجه تسمیه کویر: کویر از کفیر یا کویز به معنی پیاله یا پیمانه گرفته شده است.

دلایل بوجود آمدن کویر در بیابان:

1- تجمع زیاد نمک در بیابان به علت تبخیر شدید

2- ریختن ابهای شور به بیابان.

3- شور بودن جنس سنگ مادر در بیابان.

علت نامگذاری آمازون: وقتی گروهی از کاشفان همزمان با کریستف کلمب به منطقه آمازون وارد شدند زنان جنگجوی سرخ پوست برای جلوگیری از نفوذ بیگانگان به سرزمینشان به این گروه کاشفان حمله نموده وخساراتی وارد می نمودند و چون در افسانه های یونان باستان (امازون)نام قبیله ای از زنان شکارچی وجنگجویی بود که در آسیای صغیر می زیستند .مردان را به سر زمین خود راه نمی دادند این کاشفان نام این زنان را آمازون گذاشتند وبه تدریج این منطقه بنام آمازون خوانده شد.
دلیل نامگذاری دریای خزر چیست؟تاکنون بیش از ۳۶ نام برای دریای مازندران درمنابع تاریخی ذکر شده این نامگذاری یکی iبه خاطر وجود اقوامی بوده که در کنار این دریا زندگی می کردند ودیگری iبه جهت وجود شهرهای معروف در کنار آن اما…
به گزارش تفسیری خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران؛ دریای مازندران دریایی کهن که اگرچه در جغرافیا دریاچه نام دارد اما چون گستره آن بسیار است (۴۳۸هزارکیلومتر مربع) و پهناورترین دریاچه جهان است، آنرا دریایی جدا ومستقل از آبهای آزاد دانسته اند این دریاچه بازمانده دریای عظیم باستانی تتیس tethis است که میلیونها سال پیش پس از تغییر و تحولات کره زمین و تشکیل اقیانوس ها از میان رفت.

گفتنی است، بیش از ۱۳۰رود بزرگ و کوچک iبه این دریا می ریزد که بزرگترین آن وگلای روسیه است که ۷۵درصد آب آن از طریق این رود تأمین می گردد.

براساس این گزارش تفسیری، بعضی از نامهای دریای مازنداران در اعصار قبل عبارتند از: خزر، مازندران،کاسپین، ارقانیا، هیرکان، گرگان، جرجان، دیلم، گیلان، طبرستان، بحرالجم،باکو، شیروان، آذربایکان (آذربایجان)، خراسان، قزوین، آبسکون و … اما امروزه این دریا iبه سه نام شناخته می گردد، خزر، مازندران و کاسپین. دونام اخیر در ایران و نام کاسپین در جهان معروفند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: نام گذاری مکان ها

تاريخ : دو شنبه 18 اسفند 1393 | 20:9 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |